Menu

Modtager

Alhed Larsen

Dokumentindhold

Johannes Larsen har været i Viborg Domkirke og se billederne. Derefter cyklede han til Randers, og det var en hård og kold tur. Han spiste østers, bouillon og nogle elendige, stegte ål og gik på værelset for at skrive brev. Dagen efter skulle han videre til Jennum og Spentrup enten på cykel eller i tog.

Transskription

Randers den….. 191..

[Håndskrevet]: 29/3 1

Kæreste Alhed!
Som Du ser er jeg nu i Randers. Jeg kom til Viborg i Aftes 7 ¼, spiste forloren Skildpadde ½ Rødvin Kaffe Cigar & Sjus og gik i Seng og sov godt. I Morges gik jeg i Domkirken og saa Billeder, det er dejligt, saa cyklede jeg ud til Halds Ruiner 5 Mil og tilbage til Viborg og spiste en fr Bøf, traf Karl Lange og drak Kaffe med ham, hvorefter jeg var letsindig nok til at give mig paa Vej hertil pr. Cykle, 40 Klm aaben Landevej ligeud og Modvind hele Vejen, sur Taage saa jeg en Gang imellem maatte staa af og lægge mig i Grøften med Hænderne i Lommen for at varme dem; samtidig svedte jeg paa Kroppen af at ase mod Vinden og blev efter Haanden saa træt i Benene at jeg da jeg manglede 2 Mil hertil umulig kunde forestille mig at jeg kunde gaa eller cykle ved min Ankomst. Men det gik, d.v.s. jeg ved knap hvordan jeg kom den sidste Mil, men nu er jeg her. Først gik jeg op paa Værelset og forsøgte at tø mine Hænder, dernæst ned og bestilte 6 Østers (jeg kom i Tanker om, at svage og oversultne ikke maa æde for glubsk) en Porter og de kære Dyr har aldrig smagt mig bedre, havde jeg bare taget 8 eller 12 til, men saa blev jeg lydig og bestilte Bouillon m Æg og derefter stegte Aal og det var en forfærdelig Bus særlig Aalene var ubeskrivelige, jeg maatte melde Pas efter at have gravet lidt af Kræet og lade Skindet ligge og drukket en Pilsner, saa bestilte jeg en Pilsner til og Papir og Blæk. Dette er en meget nøjagtig rejsebeskrivelse. Naar Skriften er noget ujævn kommer det af at jeg ryster lidt paa Hænderne endnu og er lidt valen i Fingrene. Jeg glæder mig vældigt til at komme i Seng her er et rart Værelse med Centralvarme og elektrisk Lys og Mahognimøbler. I Morgen cykler jeg ud til M.F. i Jennum, og til Spentrup, dersom jeg ikke tager med Toget for dette infame sure Vejr med Taage der æder hele Horisonten væk tiltaler mig ikke. Forøvrigt morer jeg mig udmærket, jeg glæder mig til at sove. I Morgen mere. Hils Børnene mange Gange Mange Kys til dig selv.
Din Johannes
Larsen.

Omtalte genstande

Freskomalerierne i Viborg Domkirke som Skovgaard stod for. Johannes Larsen fungerede en tid som Skovgaards assistent i forbindelse med forarbejdet.

Fakta

PDF
Brev

Da

Dateringen fremgår af brevet

Larsen så billeder i domkirken: Nogle år tidligere assisterede Larsen Joakim Skovgaard i dennes arbejde med freskoudsmykningen til Viborg Domkirke.
Det er uvist, hvem eller hvad M.F. er.
"en forfærdelig Bus": Johannes Larsen brugte udtrykket "at skyde Bus", når man ramte ved siden af et bytte.