Menu

12. jul. 1925

Søndag 12 Juli
Graat
Grønlænderne er ude og vaske sig ved Siden af Teltene da jeg kommer op og lidt efter begynder de at pakke Baaden og tage Teltene ned Kristian kommer frem bag en Klippe med Bukserne paa Anklerne hiver dem op og pakker sin Kajak, han følger med N paa Kl 7 ¾ starter vi. Pigerne har deres Tringiniaker med Perlerne paa, den ene)× som Schiøler om Aftenen har behandlet for Tandpine raaber Apurgilak  da Baaden kommer paa Siden Det er udmanerligt raakoldt
× Batseba den anden hedder Ketara

•82• Kangarsuak
Jon Møllers Bedstefar har haft Fangstplads her og har boet i Huset og fanget Sæler om Efteraaret
•83• Kl 8 ¼ ankrer vi igen og gaar i Baaden og lander paa et af de større Skær Skærene er her mere spredte og lavere og fladere. Paa Indersiden af Skæret i Læ af Toppen Ruiner af et Jord og Stenshus og ved Siden af et Forraadshus, lige under Huset en lille Dam omgivet af Græs og Mos. Paa Udsiden lige under Tippen en gl. Grav Bagsiden dannet af Klippen Forsiden af opstakkede Sten Taget nedsunket og overgroet med Græs. En Søpappegøje taget ud af sit Redehul efter at nogle store Sten og en Del Jord er fjernet saa den kan naaes. Der bliver
•84• [Læses separat og ikke i forlængelse af forrige side]
[Tegning] JM fortæller at en god Fanger tidligere kunde komme hjem med 2 Kajakladninger af Alker taget med Fuglepil paa en Dag. En Kajaklast regnes til 60 Alker.
•85• [Læses i forlængelse af den næstforrige side] skudt en anden. Svartbag kreser over Øen. Alker og Søpappegøjerne svirrer omkring Tejster paa Vandet. Ederfuglerede med 5 Æg, den rugende Fugl fløj til Søs enkelte Havlitter saas Snesp. Terner.
Vi sejler over paa et Naboskær, 2 Par Svartbag kreser skrigende over nogle mindre Skær. Scheel ser ca 30 Toornaviarsuk . Alker Søpappegøjer Tejster enkelte Havlitter og Ederfugle. Knud skyder en Søpappegøje Da vi gaar i Baaden ser vi at Kristian og Pigerne er roet over til et andet Skær de kommer om Bord samtidigt med os og har fundet
•86• [Tegninger] •87• en Havlitrede med 2 Æg. Vi letter Kl. 11 og sejler videre N paa.
Scheel skyder en Søpappegøje Vi sejler udenfor Skærene. Sch. sk en Alk men den gaar for langt agter ud inden den falder. Ederfugle (5) Tejster. Vi møder 2 Sejlbaade der kommer N fra.
3 Kjover.
Det er graat og Skylaget lavt saa kun det nederste af Fjældene inde paa Land ses. Kl. 10 3/4 Ederfugl ♂ ad fl. forbi, der er nu Sæler udenfor os igen. Vi prajer Baaden der er fuld [af] Mænd og unge Piger i Søndagstøj for at høre om de har hørt noget om Hans Egede . Det har de ikke
•88• [Tegning. Over den næstnederste:] Skær med ”Maagetue”.
[Under den nederste tegning:] stor ”Maagetue”
•89• Kl. 11 sejler vi igen ind i Skærgaarden 6 Strømænder flyver foran om os. Paa et langt fladt Skær sidder en Flok Terner, andre flyver skrigende om os. Et Par Ederfugle flyver forbi 2 Tejster paa et Skær. Vi løber gennem et ganske smalt Sund en Snespurv flyver over. Der er Sol paa Fjældene inde i Land men kun Foden kan ses for Skylaget. Ude i den V lige Horizont et højt Isbjærg. Det er Fjældene inde ved Kornok vi kan se i Ø.
Terne og Tejster.
Kl 12 kommer vi fra tættere Skærgaard ud i et større Bassin
Kl 12,20 kommer vi igen ind mellem tætte Skær. 2 Svartbag kresende Kjove Tejster
•90• [Tegning. Under denne:] Marassussok ved Kornok
[Tegning] •91• Det er lysere og Solen er sommetider ved at komme frem En Flok Ederfugle (ca 30)
2 Svartbagmaager sidder inde paa et Skær.
Kl. 1 er der Taage forude.
Ussiatsealevigigsok den gode Havn
Kaffe
Klejner – Sveskeklejner Julekage
Taage.
Kristian staar og ryger lang Cigar med sorte Uldvanter. Han er Jon Møllers Ven 59 Aar med alle sine Tænder, den
•92 – blank• •93• sidste Storfanger, der endnu fanger Sæler med Harpun og Fugle med Fuglepil.
Kl godt 3
siger Jon Møller at vi skal ankre for at gaa i Land og se efter Havlitter. Snespurv ♂
Vi ankrer i et smalt Sund mellem 4-5 tætliggende Skær (den gode Havn) der kommer 2 Baade med Sejl N fra den forreste med 2 Master, begge med mange Folk om Bord og Kajaker paa Slæb 13 Havlitter fl for den forreste 2 Mænd 3 Koner og Børn af begge Køn. 2 Kajaker.
i den, en Mand ved Roret og 7 Koner og Piger en Kajak.
•94• [Tegning] •95• De tager Sejlene og gaar i Land paa Skæret V for Angut.
Vi ror V paa gennem et langt meget smalt Sund og gaar i Land paa et af de større ydre Skær Solen skinner og Vandet er blaat, ude i NV sejler 4-5 mægtige Isbjærge Vi ser en Del Ederfugle og Tejster et Par Svartbag kreser om. Terner.
Kl. 4,20 ror vi over til et mindre Skær paa Indersiden for at se efter Havlitreder
[Tegning. Derunder:] Ederfuglerede med Æg
Lom flyver over
•96• [Tegning. Derunder:] Havternerede
•97• I Baaden igen og hen til et Naboskær, hvor JM gaar i Land og finder en Havlitrede med 4 Æg. Vi andre gaar i Land. Tegner Reden der ligger i en Revne i en Maagetue omgivet af blomstrende Kokleare mens jeg tegner finder JM en Rede til med 1 Æg ved Siden af.
Det er graat igen Bjærgene ses i Soldis med lidt blaa Luft mellem Tinderne Derfra over til et mindre Skær hvor jeg finder en halvstor Svartbagunge, derfra ad det lange Sund tilbage til Angut. Grønlænderne med deres Børn har tændt Baal
•98• Kristian forlader os og slutter sig til Grønlænderne i de 2 Baade fra Napassok der skal paa Laksefiskeri et Stykke nærmere Godthaab.
[Tegning]
Teltet paa NUKAK .
Kajakerne fra Napassok er af en lidt anden Type end Godthaabskajakerne. De er højere i Forstavnen og som Følge deraf er der mere Spring i dem.
•99• [Læses i forlængelse af næstforrige side]
og sidder og har det hyggeligt.
Ombord Kl 5 ¾.
Kristian kommer tilbage i sin Kajak og har skudt en Kjove og en etaarig Tejste og fundet et Skalleslugeræg.
Vi skal have Sælhundekoteletter til Aften og jeg har plukket Kokleare til dem som vi sidder og piller mens en af Grønlænderne sidder og spiller paa Harmonika for Pigerne ovre i Baaden, Maggidudi og andet, og Schiøler blæser Havlit, Tejste og Skalleslugeræg ud.
•100• [Tegning] •101•

1. Formentlig Larsens lydskrift for apurpangilak (aporpaanngilaq), der kan betyde han rammer ved siden af.

2. Det har ikke kunnet spores, hvem Batseba og Ketera var. Tegninger af de to piger ses s. 164.

3. Toornaviarsuk = Histrionicus histrionicus: strømand.

4. Der er tale om skibet Hans Egede.

5. Roberans var et lægemiddel i dråbeform, der blandt andet skulle befordre fordøjelsen og styrke appetitten.

6. Båden Nukak. Se tegning på side 108.