Menu

14. jul. 1925

14 Juli
Kl. om Mrg N fl.
Kl. ½ 8 skyet, Jon Møller sejler og vor nye Kajakmand kommer om Bord Snespurve.
Kl 7 ¾ sejler vi ud af Atangmiks Havn i Munding ca 50 svømmende Ederfugle.
Det første Stykke sejler vi langs en aaben Kyst Vinden N. fl. Dønninger. Skyerne driver saa lavt at vi lige kan se under dem. Solen lyser igennem hist og her.
Tatteratter.
passer[er] et Alkefjeld et Par Kjover, Tejster.
[Tegning] •14• [Tegning] Kalotten fra N. (Nasuissak)
Paa et lavt takket Skær sidder en enlig L glaucus og en Flok Tatteratter.
[Tegning, under denne:] Ekaluk •15• Alker Tejster Terner
Tatteratter trækker forbi i smaa Flokke.
Da vi passerer Kalotten er det næsten Havbleg med lidt Dønning Vi passerer Ekaluk Fjorden og nærmer os Talerulik Øen.
Havbleg, det klarer op fra N, lys blaa Himmel over Talerulik Enkelte Tejster. En Sortside . Et Marsvin 4 Tornaviarssuk  og 3 Tejster flyver lavt forbi
Solskin, Skylaget opløser sig i større Taagemasser der driver S paa.
Da vi kommer ind mod Talerulik kommer der lidt let Bris fra SV
Kl 10,20.
Kl. 10,40
gaar vi i Land med en Del Besvær, det er Højvande og der er ingen
•16• [Læses uafhængigt af forrige side]
Om Kæret ved Landgangen gror nogle Planter med brunrøde Blomsterstande da jeg kommer hen til dem viser det sig at være Raklerne af
[Tegning]
den blankbladede Dværgpil.
•17• [Læses i forlængelse af den næstforrige side]
Forstrand saa vi maa bide os fast i selve Klippen En Lavning foran Fjældet med et Par Smeltevandsdamme, fra det største letter 2 Ederfugle ♀ og Kjover lyse og mørke kreser skrigende om, et Par Svartbag højere oppe. Jeg gaar op om Fjældet, skyder en lettende Rype som de andre samler op. Schiøler finder en Rype ♀ med Kyllinger jeg gaar over Fjældryggen 3 Par Svartbag hunner kreser om mig. Videre N paa langs Fjældryggen forbi flere mer eller mindre dybe Smeltevandsdamme med krystalklart Vand. I en Dam nedenfor hvor jeg sidder svømmer en Havlit ♀ en Flok Ederfugle kommer
•18 – blank• •19• og kaster sig i Vandet uden for. Flere Svartbag 2 Glaucus. Snespurve. Kjoverne mjaver. Terner. JP gaar ned for at skyde Havlitten. Den forsvandt en Ederfugl kommer og lægger sig der i Stedet.
6 Ederfugle ♀♀ og en ♂ svøm[mer] rask ind fra Str. Lidt længere ude 2 ♀♀. En Ryle Jeg gaar videre N paa. Støder [på] en Rypehan i fuld Sommerdragt. I en lille Vig paa Ø. Siden omgivet af høje Klippevægge mod N og S og ind mod Øen ad en stenet Forstrand der fortsætter af en smal Dal op til et sumpet Terræn svømmer en Snes Tejster længere hen mod V Enden sætter jeg mig i Læ af en Maagetue paa et højt Punkt. Paa NV
•20• [Tegning] •21• Siden falder Fjældet stejlt ned mod et stort fladt Terræn med en Mængde Smaasøer og Damme. I en af de nærmeste ligger et Par Lommer med 2 Unger, siddende paa Ryggen af ♀ der svømmer foran den ene Unge gaar i Vandet mens den anden bliver siddende helt henne paa Halen af Moderen, lidt efter svømmer de begge mellem Forældrene.
Kjoverne flyver skrigende og mjavende om. Dejligt Solskin. Nu begynder Lommerne ogsaa at mjave, det lyder omtrent som et ynkeligt Hurraae!
Noget længere borte ligger 2 Havlitter i en større Dam jeg gaar ned langs Fjældryggen og
•22• Kjoverne flyver undertiden saa nær at der kun [er] 20-30 Alen til dem af og til sætter en sig, lader Vingerne hænge, basker lidt med dem og flyver videre
[Tegninger] •23• gør en større omgaaende Bevægelse, der resulterer i at jeg faar mig anbragt bag en stor Sten inden for Skudhold, men da jeg vil vente lidt og trække Vejret letter de. En uflyvedygtig Ederfugl ♀ juv der laa ved Siden af giver sig til at baske og knurre. N paa for at gaa om Bord i Angut der er sejlet videre og har ankret N for Øen. Da jeg kommer ned til Stranden finder jeg Scheel og J.P. ventende sammen med 3 Kajakmænd fra Napassok. Ombord Kl 2,15. Mens vi spiser kommer Lægen)× fra Sukkertoppen i sin Motorbaad med unge [ulæseligt].
)× Holbæk
•24• [Tegning] •25• De er paa Vej til Atangmik. Kl. 2,10 letter vi og gaar hver sin Vej.
Højt fint Vejr. De 3 Kajakmænd følger med.
Den ene padler i vores Jolles Kølvand, den anden følger godt med men den tredje sakker hurtigt agter ud.
Kl 3,40 passerer vi Napassok og de 2 Kajaker der er fulgt med drejer ind mens den tredje er langt agter ude.
5 Træhuse)× og en Del Jordhytter
Splitflaget vajer fra Bestyrerens Hus og et Flag ved Kirken. I NV rager Finnefjæld  op og i N ses Sukkertoppens takkede snedækte Fjæld,
)× 4 og Kirken
•26• [Tegning] Finnfjældet
Fra Havet N for Naparssok
[Tegning] •27• [Læses i forlængelse af teksten fire linjer tidligere] kæde op over det snebare kuplede Forland. 12 Tatteratter paa et lille Skær.
Vi sejler ind gennem en Skærgaard af smaa lave tæt beliggende Skær. Ederfugleflokke Kjover Terner, sværmer om. Masser af Terner Tejster
Et stort Isfjæld.
Vi gaar i Land paa et af Skærene. Kl 4,30
I en lille Smeltevandspyt svømmer
[Tegning] en Odinshane stærkt nikkende med Hovedet jeg gaar helt ned til paa 4-5 Al Afstand
•28• [Tegning] •29• letter han siger blyt blyt og flyver hen i den anden Ende af Dammen og arbejder videre
Der kommer en Flok Strømænder forbi og jeg gaar ud i den S Ende af Øen for at se dem men de er væk. Paa Vejen ser jeg en Snesp. ♀ med Mad i Næbet sidde paa en Maagetue, da jeg kommer tilbage er den igen paa samme Sted og i en Pyt ved Siden af svømmer Odinshaner. Jeg gaar Øen rundt og ser flere Tomter af Forraadskamre og en gl. Hustomt alle overgroede med Græs da jeg kommer hen til de andre viser Møller mig en velbevaret Stengrav med Kranie og Knogler i lidt fra den
•30• Ovenpaa er Øen bevoxet med Græs Mos og Lav Dværgpil og rundt om store gule Puder af Sct Hansurter Meget Revling nogle Saxifraga.
Smaa Smeltevandspytter mellem Klipper
•31• [Læses i forlængelse af teksten tre linjer tidligere] er en anden med 4 Kamre bygget i Enden af en Klipperevne
Odinshanen kommer hen til os og svømmer om i en lille Pyt. Jeg tegner efter den og gaar op paa en Sten, den er hvid og graa og lys rustbrun i Nakken med fine lyst blaalige Ben.
Jeg gaar hen til Scheel der har fotograferet Snespurven paa Maagetuen der ogsaa er Levning af et Forraadskammer den sidder der endnu og lidt efter er Hannen der ogsaa. Nedenfor ved Str er Levninger af en Hustomt
Det er næsten stille og klart Solskin. Om Bord Kl 5,30
•32• [Tegninger] •33• Og sejler videre
Paa en Maagetue inde paa Naboskæret sidder en Svartbag en anden kreser rundt
2 Skalleslugere flyver forbi En Flok Ederfugle fl. forbi. Vi sejler mellem en Mængde smaa Skær og her rendte vi op paa en Sten og var ved at vælte, men den rutcher ned med det samme og ligger fast. Vi gaar i Land med en Trosse og haler mens Møller virker med Motoren men uden Resultat. Jeg gaar en Tur paa Skæret.
Vandet falder men det er snart lavest Vande Gaar op paa Toppen af Øen ved Maagetuen et Par Kjover er yderst
•34• [Tegning] Kl. var 10 m i 6 da vi stødte
[Tegning] •35• [Læses i forlængelse af det næstforrige]
nærgaaende den ene suser lige forbi mit Hoved og begge sætter sig og danser rundt med baskende og hængende Vinger.
Jeg finder en af Ungerne Scheel tager et Par Plader af den og jeg tegner omstaaende. Ud til den N Ende af Øen flere Kjover en Snespurv. ♂.
Vi er alle sammen i Land ved 17 Tiden.
Schiøler skyder en Skallesluger der falder paa den anden Side Øen langt ude i Vandet J.P. tager Jollen og henter den.
Mens jeg sidder og tegner nogle Maagetuer ovre paa det anden Skær flyver et Par Snespurve omkring mig og fra en
•36• [Tegning] Angut 6. ¾ d 14 Juli
•37• [Læses i forlængelse af det næstforrige]
Spalte i Stenen jeg sidder paa piber Ungerne med en sær blæsende Lyd.
Hannerne synger.
Ude for Enden af Sundet hvor Angut ligger driver et lille Isbjærg forbi.
Ca 150 Al ude ligger 5 Tejster Johs Poulsen kommer med en Remingtonriffel og skyder den ene gennem Kroppen og henter den i Jollen. Noget efter at han er kommen igen skyder han fejl af en Kjove paa lignende Hold, men da begge Kjover lidt efter sætter sig paa en Sten paa den anden Side Sundet ca 200 Al borte skyder han den ene gennem Kroppen.
Et Halvt hundrede Ederfug
•38• [Tegning] •39• [Læses i forlængelse af det næstforrige] le flyver forbi
Kl 7,30 gaar jeg lidt omkring paa Øen. En Snespurv flyver ud fra et Hul mellem en stor Sten og Klippen. Revnen er foroven dækket af Mos og Lav forneden overgroet med Revling jeg kan faa min Haand derned naar jeg udvider Hullet, der er Æg i Reden Kl. 10 ½ gaar vi om Bord skrupsultne. Møller og Schiøler er gaaet i Forvejen og har lavet Mad og dækket Bord.
Da vi er færdige med at spise flyder Angut og vi letter og sejler videre gennem Skærgaarden, kommer ind i en
•40• [Læses uafhængigt af forrige side] Da vi sejler gennem det smalle Løb har vi Aftenhimlen lige forude en Mængde Tejster svømmer om og bliver opskræmte af Baaden naar vi nærmer os. Nogle dykker og andre, de fleste flyver op, lappende med deres smaa røde Fødder et langt Stykke hen ad Vandet før de slipper det.
[Tegning] •41• [Læses i forlængelse af næstforrige side]
smal Kanal med lave Klippevægge paa begge Sider, for Enden ser vi Sukkertoppens forrevne og takkede Fjælde. Derfra kommer vi ud [i] aabent Vand og har Finnefjælde[t] om Styrbord og Sukkertopfjældene forud afsluttende af Kin af Sals høje Kegle der dukker op af Havet. Der er tynde Cirrusskyer i N Lammeskyer i V og i Ø en lav blaagraa Skybanke der lige naar Finnefjældets lyseste Tinde. Det er stille med lidt Dønning fra Havet. Maanen kommer op over Skybanken S for Finnefjæld.
[Tegning] •42 – blank• •43• Der kommer en Mellem Kjove tæt hen over Baa[den], og en Gang til. Jeg gaar ned efter Bøssen og da den kommer 3die Gang skyder jeg, men faar den desværre ikke den flyver temmelig langt og kommer saa tilbage med en til det er begge udfarvede  Fugle med lange og kantstillede Halefjer. Noget efter kommer en Alk og kreser 10 Gange rundt om Baaden og det er ikke godt at vide hvor længe den vilde være bleven ved hvis jeg ikke havde været saa dum at skyde efter den.
Hele Tiden er vi omgivet af skrigende og fiskende Terner.
•44• [Tegning] Fra vor Ankerplads havde vi Kammen paa Finnefjældet lige fra Enden.
•45• Kl. godt et kommer vi ind i et stort lukket Bassin som en Indsø omgivet af runde kuplede Klippesøer. I det NV Hjørne i en lille Vig gør vi klar til at ankre Johannes Poulsen er ved Rattet. Møller stan[d]ser Motoren, Peder staar forude, saa raaber han noget der lyder som ma – ma ma og bums er vi oppe at sidde igen.
Heldigvis havde vi saa lidt Fart paa at den kunde stages af med det samme og der skete ikke andet end at mit Vandglas faldt ned paa Dørken saa jeg maatte hen at fylde det igen.
•46• [Tegning] •47•

1. Pagophilus groenlandicus: grønlandssæl. Unge individer (blåsider) er spættede, men omkring kønsmodningen får de en sort aftegning på ryggen/siden (sortsider).

2. Toornaviarsuk = Histrionicus histrionicus: strømand.

3. Finnefjæld (Sulussugut) ligger på fastlandet nord for Napasoq og er et meget benyttet sømærke.

4. Adult, kønsmoden fugl i sin endelige fjerdragt. Mange fugle, for eksempel måger, har flere ungfugledragter, før de efter flere år er “udfarvede”.