Menu

Fynboerne

16. aug. 1925

16 Aug. Søndag
Vi faar en Kajakmand om Bord og sejler Kl 8 15, sløret Solskin lidt Bris fra N. Vi sejler S paa ad Kangatsiak til, store løse Taageskyer men lavt samme Vej hist og her skimtes lidt blaa Himmel.
Tatteratter Tejster, en enkelt Ederfugl.
Kjove Terner.
Det klarer fra N.
•58• [Tegning] •59• En Flok Ederfugle. Kl. 9,55 vi er nu nede i den Bugt med de store Isbjærge, hvor vi saa de mange Kongeederfugle, den Dag vi sejlede fra Kangatsiak til Manermiut. Henad 10 ½ er der tæt Taage i V. Kl 11,50 er vi udfor Bopladsen Kekertarsuatsiak og Folkene strømmer ud af Hytterne.
De raaber og skaber sig og gestikulerer derinde vi svinger rundt og ankrer.
Schiøler og jeg ror i Land med Knud og gaar med Udliggeren op i hans Hytte, det strømmer ind med Kongeederfugle 20-30 Stk. De begynder med
•60• at forlange en Krone for Stks. Stor Pantomimeforestilling der ender med at Schiøler køber et Bundt (8) for 5 Kr. Vi faar 2 Kajakmænd til med om Bord og 2 unge Piger slæber Ederfuglene ned til Jollen. Knud ror først ud med Schiøler Imens kiger Udliggeren i min Kikkert der derefter gaar paa Omgang under Raab og Grin, da han leverer den tilbage spørger han ”hvad koster?[”] Og da jeg siger 185 Kr griner de højt alle sammen. Kajakmændene gaar i deres Kajaker Knud kommer ind efter mig og vi gaar alle om Bord.
•61• Mændene staar nede ved Landgangen og Koner og Piger oppe ved et Hus de vinker alle og vi sejler. Vi sejler S og Ø om Kekertarsuatsiak.
Spiser til Middag Skinke og Snittebønner, Camembert, Marmelade Kaffe.
Vinden er ret frisk N. Vi ser stadig ingen Fugle.
Grønlænderne der har faaet Lord Lion , Citronvand og Kaffe pludrer i Munden paa hverandre og skiftes til at se i Kikkert.
Fra en Ø nord for Kekertarsuatsiak letter 12 Gæs. Det er flovet saa det er næsten
•62• Stille, men ved 4 Tiden frisker det lidt igen 7 Ederfugle letter.
Vi er nu ved 5 Tiden omtrent rundt om Øen og har Bugten med Isbjærgene om Bagbord. En Lom fl. forbi en lille Flok Terner. Vi har opgivet at faa noget at se i Dag. Da Grønlænderne sejler os ind i en lille næsten cirkelrund Bugt med en meget snæver Aabning. Midt i Bassinet ligger en lille Klippeø, mellem den og Bunden en Mængde Kongeederfugle. Grønlænderne
•63• Peter og Silas gaar i deres Kajaker og Knud styrer Angut. Kl godt 6 kommer de om Bord. Vi har faaet 7, Silas 10 og Peter 8.
Alle gamle ♂♂ undtagen en fin gl Hun, alle i Sommerdragt, en fin Samling.
Da vi sejler ud raaber Grønlænderne Kissaviarssuk Kissaviarssuk !! og en hvid Falk svæver hen over Angut.
Mens vi jagede Ederfuglene fløj 3 Lommer skrigende rundt højt oppe. En Gang saa jeg de hvide Skulderplet
•64• ter af en Ederfugl et godt Stykke nede i det mørkegrønne Vand var klar til at skyde i samme Nu han viste sig, hvilket jeg ogsaa gjorde med det Resultat at den dykkede med det samme; jeg maa jo have skudt helt forbi.
[Tegning]
•65• Da vi kommer om Hjørnet af Øen ser vi et Par Tejster, længere henne letter 2 Ederfugle og inde ved Bredden svømmer en hel Flok, vi drager ind efter dem, det viser sig at være 3 rigtige Ederfugle med deres Unger, en 10-12 Stk. Den ene Hun letter, de 2 andre dykker sammen med Ungerne. Lidt efter ved halv 8 Tiden tager vi Afsked med Peter og Silas der drager af med en Masse tomme Patronhylstre, tomme Konservesdaaser
•66• og en Del af den Mad de har faaet, pakket ned til deres Koner. De fik hver 3 Kroner i Stedet for de 2 der var lovet dem.
Vi sejler videre og vil se at naa Egedesminde.
Lidt efter ser vi i Læ af en Ø store Masser af svømmende Ederfugle og sejler ind efter dem. En Del af dem søger ind i en lille Bugt og ved at sejle frem og tilbage udenfor den skyder vi en Del. Jeg gaar i Jollen og skodder ind efter dem. En Havlitandrik kom
•67• mer op paa Siden af mig, men jeg kan ikke faa min Bøsse rigtig lukket, den kommer op en Gang til inden jeg kommer i Orden og saa ser jeg den ikke mere. Jeg samler 2 skudte op, skyder et Par til og af en Fejltagelse en rigtig Ederfugle Ælling, der kommer op mens jeg staar og passer paa en Kongeederfugl jeg har anskudt. Da jeg kommer helt ind svømmer en Flotille af rigtige Ederfugleunger pippende tæt forbi mig vel en 20-30 Stykker
•68• Jeg fisker en Ælling op som Scheel har skudt og kommer om Bord med 4 eller 5 Kongeederfugle og 2 Ederfugle Ællinger. Kl. henad 9 sejler vi videre ad Egedesminde til og spiser til Aften.
Daasehummer Øl og Snaps, vor sidste Flasker tømmes. Jeg faar 2 Pandeknolde at spise og maa indrømme Tele Fly at de ”meget dejlig smage.[”]
Kaffe og Pibe.
•69• Pragtfuld Solnedgang med rødstribet Horisont og blaa Isbjærge.
Stille.
Da vi passerer Manermiut kommer vi ud i en Del Dønning fra den friske nordlige i Formiddags.
Det tegnede sløjt men der blev en Dag ud af det.
Henved et halvt Hundrede)× Fugle. Paa det sidste Skær var det næsten alle unge Kongeederfugle med Undtagelse af
)× 51
•70• en gl. Hunederfugl som jeg skød fra Angut i Flugten paa meget langt Hold, ja og saa de 2 Ællinger.
Jeg gaar til Køjs. Kl 1,30 ankrer Angut i Egedesminde.
•71 – blank• •72 – blank• •73•

1. Lord Lion er formentlig en alkoholisk drik.

2. Kissaviarssuk = Falco rusticolus: jagtfalk.