Menu

Fynboerne

15. aug. 1925

15 Aug.
Let skyet N fl. Solen kiger af og til gennem Lammeskyer.
Inde paa Land staar Nilsi og snakker med et Par Folk, lidt efter kommer han om Bord og faldbyder et Par Kamikker og 4 Sælskindspunge jeg køber de sidste for 25 Øre Stykket. Scheel og Schiøler aabner Siden paa en Malemuk og fortsætter med Ternerne.
Der er mange Hunde inde i Land og de ser bedre ud end dem i Egedesminde. Efter Kaffen gaar Schiøler og Møller i Land
•44• [Tegning] •45• og snakker med Udliggeren.
Kl 9,15 sejler vi, Solen skinner og der er et stort Stykke blaa Himmel i N.O. Møller kipper med Flaget. Udliggeren svarer og alle Grønlænderne vifter med Tørklæder og Huer.
Scheel skød 5 Terner og en Malemuk.
Let N Bris dejligt Vejr. Terner Malemukker Kjove.
Vi sejler til Nivak hvor vi skal have en ny Mand om Bord og saa ned til Øerne S for Manermiut for at skyde Ederfugle. Det flover og Solen er gaaet bag
•46• et let Skydække.
Tatteratter Tejster.
Kl. 10 er det Havbleg.
Ved Enden af en Ø ligger en lille Flok Tejster og 4 Ederfugle, sidstnævnte letter, der er Terner inde paa Øen. 3 Skalleslugere Forude 2 Ederfugle, de dykker og ses ikke mere. En Sæl. 2 Kjover jager en Terne.
Kongeederfugl ♂ ad fl forbi
Kl. 10,45 har vi de røde Klipper ved Nuk om Styrbord og sejler ned gennem Sundet Ø om Sakerdek. En Sæl, lidt efter en til og saa 3 tæt sammen.
En Kjove og en Tatterat
•47• mange Tatteratter og Terner. Sundet snævrer sig ind og bliver ganske smalt, med Bjærge forude. 3 Lommer. En Del hvidvingede Maager. Lidt senere letter en stor Flok med en Del Unger imellem foran Angut (ca et Par Hundrede), og flyver foran os ind gennem Sundet Der er lave Bjærge paa begge Sider.
Vi sejler om et højt Næs til Styrbord og kommer ud i en Bredning. Scheel skyder en ung L. leucopterus der falder paa et lille Skær, han gaar i Jollen efter den og kommer om Bord
•48• [Tegning] Sundet vi er kommen igennem ser helt anderledes ud end det gør paa Kortet, ligesom Bopladserne der ligger paa Sakordeksiden er angivet at ligge overfor paa den anden Side.
Vi driver for Ankret paa Gr. af Strøm og daarlig Holdebund og maa sætte Motoren i Gang og gaa længere ud og ankre.
•49• [Læses i forlængelse af næstforrige side]
med den. Vi løber ind i en lille Vig i det SV Hjørne af Bredningen, der er en Del Terner men ikke andet. Scheel skyder en og vi sejler videre hen til det sydlige Udløb. Det er som at sejle fra en Indsø ind i en Flod. Indløbet er vist knap 100 m bredt men udvider sig strax, forude ligger der et Hus og her er der igen ganske smalt og der ligger en lille Sten lige midt i Løbet.
Vi stopper Maskinen det er Nivak, der staar et Par Mand og 2 Drenge og en Hund derinde. Vi ankrer Kl. 12,55.
•50• [Tegning] •51• Der er nogle Jordhytter og et Hus med Tørv opad Væggene. Møller gaar ud i Jollen for at se hvormeget Vand der er i Løbet.
Det regner S paa.
En Ravn flyver over.
Kl 1,30 begynder det at stænke. Foruden Mændene er der nu en Pige eller Kone derinde, i mørkeblaa Hue lyseblaa Anorak og sinnoberrøde Kamikker.
Efter Middag ror Scheel og Schiøler ud i Jollen for at skyde Terner. Det er Stille og Tørvejr med store graa Skyer i S og hvide i N blaa Himmel
•52• i Pletter ovenover.
Solen kommer frem og det begynder at regne. Det holder hurtigt op igen men Kl 4, ¼ regner det godt igen Scheel og Schiøler kommer om Bord, med en Lapspurv.
Nilsi blev permiteret da vi ankrede og vi venter at kunne flyde gennem Hullet ved 5 Tiden.
Møller har været inde og forgæves budt 5 Kr for at blive lodset til Manermiut.
•53• Kl. 5,50 tager vi Ankret og prøver paa at liste gennem Hullet. Det gik!
Det er holdt op at regne og det klarer fra SV.
Terner
Tejster Naujaer Tatteratter en Snespurv 2 Kjover en Kongeederfugl ♀.
Store mørkegraa løse Skyer over Klaringen i SV, der kommer lidt Bris fra SV.
3 Kongeederfugle.
Kl. 7,30 driver Skyerne
•54• ganske lavt, Solen skinner i gennem og der er lidt Vind og Sø imod.
[Tegning]
Fra SØ Siden af Sarkardlek som vi sejler langs med.
En stor mørk Sky eller Taagebanke staar nu ret forude og naar fra Vandet til Solen, der er ved at forsvinde
•55• i den. Den er ulden i Kanten og ovenover den er Himlen klar fin blaa med hvide Cirrusskyer. Kl 5 m. i 8 er vi inde i Taagen men den er ikke saa tyk for neden som den saa ud til, men den er hundekold. Kl 7 lysner det igen forude Jeg laver Kaffe.
Kl. 9 flyver en Odinshane forbi.
Kl 10 ¾ løber vi ind gennem Sundet til
•56• [Læses uafhængigt af foregående side]
Ude i V ligger der 2 store Isbjærge mørke mod den lyse Luft, gullig Himmel med graa Taageskyer der kommer drivende fra SV. og N paa i Bugten ligger der en hel Række lyse mod det mørke Land.
Der kommer 3 unge Grønlændere om Bord og lodser os ind de faar en Kr. Vi har jo i Forvejen tjent 5 ved ikke at tage Lods fra Nivak.
•57• [Læses i forlængelse af næstforrige side]
Manermiut.
Kl 11 ankrer vi nyder et Stykke Kamsteg og en Snaps og gaar til Køjs.