Menu

29. jun. 1925

29 Juni
•48• [Tegning] •49•

•85• I den mellemste Sø ligger 2 rødstr. Lommer. Ombord til Aftensmad Jon M kommer med et Kuld Rypeæg (9) Johan Holm har skudt en Graaandrik.
Da vi henad 8 er færdige med at spise skriger en Ræv inde paa Land og vi ser den nede omkring paa Toppen af forreste Klippe.
Det er flovet og Skyerne hænger lavt paa Fjældene saa vi kan se Foden af dem
Vi sejler langs med et stejlt Fjæld, et Par Bække løber som fine Sølvbaand ned over, og omtrent midt paa er der nogle grønne Tegninger i Græsrabatten hvor jeg i Kikkerten
•86• Jon Møller og Juat  har været i Land og kommer med 2 L leucopterus – (violet Øjenring)
[Tegning] 10 Kajakmænd har her fanget 128 Fjordsæler
•87•

29 Juni
Graavejr, næsten Stille da jeg vaagner hører jeg kun de smaa Bække bruse
Kl 8,20 letter vi og sejler over til nogle Karnak Grønlændere der er paa Angmasetfangst . 9,25 lægger vi til og JM gaar i Land for at tale med Folkene.
Det er helt stille, lavt Skylag med lidt blaa Himmel synlig hist og her i N. Mod S hænger Skyerne lavt ned over Fjældene. JM kommer ud med en Mand der hedder Niels, som vi tager med, der en Konebaad bugserende en Kajak S fra
•88• [Tegning. Til højre for den er skrevet:] Nielsi fra Kornok
[Under tegningen er skrevet:] Pil, Rhododr. Mosebølle Revling Kokleare Græs nogle smaa Planter med glatte grønne Blad[e] og stor hvidgrøn Blomst med sort Øje Hønsebær
[Tegning] Nielsi kommer om Bord med 2 store Stykker tørret Sælkød. Jeg smager paa det og faar Lov til at skære en større Luns af som jeg spiser til Fro
•89• Kan se Tatteratter  ligge og ruge som smaa hvide Prikker.
Solen kommer frem Da vi nærmer os et lille bevoxet Skær. S for den større Ø flyver en Havlit ♂ forbi et Par Terner. Vi gaar i Land JM ser 2 Skalleslugere flyve ud fra Øen Snespurven synger Store blomstrende Sardlak (Sedum) i Mængde, paa de gunstigste Steder i store gule Puder, de enkelte Planter af Størrelse som dansk St Hansurter
Kajaussak  (Bladene ligner en Kajak) den første udsprungne Rhododendron hvid
JM finder en Skalleslugerrede med 2 Æg og nogle Terneæg. Kl 12 gaar vi om Bord.
•90• [Tegning. Derunder fortsætter teksten fra næstforrige side:] kost sammen med nogle Kokleare jeg plukkede fra
•91• Tager Ankeret og sejler over til den store Ø, ikke i Land.
Solskin med hvide Skyer.
NV om den store Ø Kekertasugssuk
paa nogle smaa lave Skær ligger Terner paa Rede, paa et andet et Par 100 L leucopterus
Vi ankrer paa Østsiden af Øen
En Ømmert dykker og kommer op med Hovedet over Vandet længe efter at den gik ned. Kl. 1,5
Frokost.
Kl. 2,20 i Land.
Snesp. synger. Kjover. Jeg sætter mig paa den første Højde og venter paa JM. 2 Kjover kommer og flyver tæt omkring mig. 2 Snespurve kommer og sætter sig ved Siden af mig
•92• Den sædvanlige Vegetation men frodigere I Nærheden af Baaden et lille Krat af Pil og El.
[Tegninger] Den lille Ø. Det var dejlig Mad.
•93• Kl Solsk. med enkelte hvide Skyer.
Jeg ser ikke JM og gaar over et Kær, med en Del Lapsp. op paa det højeste Sted i denne Ende af Øen Paa S Siden af Toppen blomstrende Saxifraga og violetrøde Rhododendron Ser JM gaa langs den NVlige Kyst. De andre høres skyde mod SØ. Snespurvene synger.
Da jeg gaar ned møder jeg JM der har fundet et Kuld Sisgener. Jeg skyder den gl. ♀ og JM slaar en Unge med en Græstørv for ikke at ødelægge den, der bliver ikke meget tilbage af den. Mens vi gaa omkring efter ♂ og de andre Unger flyver der en Rypehane ud af en Klippe-
•94• Isranunkler Padderokker en lille Bregne.
Paa Toppen en ny Saxifraga? højstilket med hviduldne Blade og Stængler Blomster som S granulatus Hønsetarm?
[Tegninger. Til højre for disse er skrevet:] en Erica med røde Daboctia lignende Blomster
Phyllodoce caerulea
[Under den nederste tegning er skrevet:] I Moserne Padderokker
Paa en Klippe en lille Bregne
•95• [Læses i forlængelse af den næstforrige side]
revne ved Fødderne af mig den sætter sig igen Ca 150 Al borte paa en Snedrive i Skyggen af Røgen kagler lidt og sætter sig til Ro. Der hvor den fløj op ligger der paa Stenene en Mængde Fjer og en Mængde Gødning frisk og gl. Jeg gaar lidt nærmere og sætter mig ned for at tegne den, den sætter sig ogsaa, lidt efter rejser jeg mig og venter til den den rejser sig og jeg tegner den igen saa den sig igen til Ro og jeg gaar omkring med JM for om muligt at jage ♀ af Reden, det lykkes ikke. Lidt efter skyder jeg en Sisgenunge det rører ikke Rypen Jeg gaar nu op over de
•96• [Tegninger. Til venstre for og under den øverste er skrevet:] blegrøde
Blomster
læderagtige
Blade
Bladene lyst grønne
med et uvanligt Skær
En Pirola?
Pyrola grandiflora
[Til højre for og under den nederste tegning er skrevet:] rødviolette
Blomster
en Limurt?
)× da jeg passerer Rypen sidder han endnu paa samme Sted.
•97• [Læses i forlængelse af den næstforrige side]
Klipper hvor jeg skød den sidste Unge, og da jeg kommer der op kommer der en Snespurv med noget i Næbbet lidt efter kommer der en Ryle og sætter sig et Par Al fra mig og pylrer den følger mig ned til JM der vil blive i Nærheden af Baaden for at passe paa Ørnereden Jeg lægger Fuglene og min Madpakke og gaar saa over til Øens bageste Punkt for at se efter de andre)×. Jeg kan ingen se men har en storslaaet Udsigt. Jeg er omtrent midt paa Øen og kan se den blaagrønne Fjord hele Vejen rundt og Bjærgene bag ved dem mod S med Sne paa. Jeg sætter
•98• [Tegning. Derunder er skrevet:] Stejlefjæld
Ivnajuagtok  fra Kugsuk
•99• [Læses i forlængelse af den næstforrige side]
mig ned og skriver. Paa Hjemvejen mødte jeg Scheel de andre er om Bord vi bliver roet ud af Johan og Kl. 5,15 er vi klar til at sejle ud af Kugsuk Fjorden om til Kornok, denne Gang Ø om Øen, en stor Flok L leucopterus ligger paa Vandet.
1 Lom (sept.) flyver forbi 3 L. Leucopt. En Ravn flyver langs Fjældet og sætter sig.
Vi er nu [så] langt inde at vi kan høre Snespurven synge.
Vi sejler tæt ind under Fuglefjældet med Bækken som vi passerede i Frmdg. Solen staar lige paa den lysegraa Klippevæg
•100• [Tegning] •101• Maagerne ses Hundredevis rugende paa alle Fremspring og oppe over Fjeldet ser de ud som smaa hvide Møl mod den blaa Himmel.
Da vi kommer til Lejrpladsen hvor vi tog Niels paa i Mrgs gaar jeg med ham i Land for at se en Stenpikkerrede, der er 2-3 Mand en Del Børn og 5-6 Koner, oppe i Land ligger en Konebaad en Mængde sammebundtet Sælkød og mange Sække med Angmasetter en Anorak og et Par Bukser er stoppet ud som et Fugleskræmsel, det er ogsaa fyldt med Angmaseter i Mangel af Sække. Jeg faar 5 Stk
•102• [Tegninger] •103• Stenpikkerreden der bliver paavist af en dreng sidder i en Klipperevne jeg kan ikke se Ungerne men de gl. flyver om. Da Niels bukker sig for at kige ind taber han sin Kasket og jeg ser at der ligger en Cigar i den som paa en mystisk Maade forsvandt strax efter at han havde faaet tændt den. Han fik en Pibe af Schiøler en en Pakke Tobak hos mig; men vilde ikke have Ild paa den om Bord, saa fik han en Skraa. Jon Møller gav ham et Rugbrød. Da vi sejlede stod de alle sammen og vinkede til os og da vi kom omkring Næsset stod de oppe paa
•104• [Tegning. Under den er skrevet:] Ved Indsejlingen til Kornak
•105• [Læses i forlængelse af den næstforrige side]
Toppen og vinkede igen
Kl. henad 10 sejler vi ind i Bugten ved Kornok og ankrer.

1. Juat kom en tid med på Lehn Schiølers ekspedition som kajakmand, altmuligmand og vejviser. Han sejlede for eksempel sin kajak ind i fjorde for at undersøge, om det større motorskib kunne gå derind. Når ekspeditionen gik i land og skød fugle i en indsø, bar Juat sin kajak til stedet, så han kunne hente de nedlagte fugle.

2. Gammel stavemåde for ammassat (flertalsform) = Mallotus villosus: lodde (lille laksefisk).

3. Tatterat = Rissa tridactyla: ride. Navnet er en fordanskning af dens grønlandske navn taateraaq, som igen er et lydmalende ord.

4. Kajaussak (qajaasaq): Rhododendron groenlandicum, grønlandsk post.

5. Formentlig kunstnerens lydskrift af Innajaattoq (Stejlefjeld), som males set fra Qugssuk.