Menu

7 Aug.
Kl. 4 sejler vi N paa
Graavejr
SØ fl. nogen Dønning fra SV.
Vi sejler langs Kysten mellem smaa lave Skær.
Der er en Stribe blaa Himmel. SØ og Sneen paa Fjældene mod S har
•56• [Tegning] •57• gulligt Skær. Brummerstedt styrer. Møller Scheel og jeg drikker Kaffe. De andre sover. Det ser ud til Regnvejr.
Kl. 6 sejler vi i genn. et ganske smalt Løb med en Mængde smaa Skær udenfor os, mange Tejster. En Ravn kommer flyvende og sætter sig paa en Maagetue.
Svartbag fl. forbi, en Hunederfugl og 2 Havlitter dykker paa Siden af os. 3 Ederfugle ♂♂ & ♀ fl forbi Vi kommer igen uden for Skærene
En Tatterat og lige efter 7 Ederfugle ♀♂, endnu med hvide Rygge og Halse men nogle af dem med Mørke Hoveder. En Odinshane
•58• Umatuauruk 4880
[Tegning]
•59• kommer fl. og sætter sig paa Vandet, flere Ederfugle 2 Tatteratter og en Kjove. 4 Odinshøns fl. forbi. 7 Ederfugle 4 3 ♂ og 3 ♀♀ fl. forbi En Flok Tatteratter fisker i et Strømskel. Odinshane Et Par L. glaucus.
Kl. 7,20 kan vi se ind i N Isortok med Umatuasak ragende op i Skyerne paa N Siden af Fjorden. Vi er igen inde i en Skærgaard.
Paa Toppen af et lavt Skær sidder en Svartbag, en anden sejler rundt oppe over det, i Læ af store Sværme af Tejster.
Vi sejler Kl 8 mellem Ukisik Øerne, kuplede stærkt forvitrede og revnede Skær. Udenfor os et med grønne Flader mellem Klipperne
•60 – blank• •61• Her ligger et Jordhus, Jakob Poulsens fra Holsteinsborg meddeler Brummerstedt Paafaldende Fuglefattigt 5 Lommer flyver forbi forude. 2 Ederfugle en L claucus nogle Tejster, en med hvid Underside og hvid Overgump Det begynder at stænke En større Tejsteflok, en rødstr. Lom tæt forbi Kl. 8,45 flyver 2 Alke forbi.
Kl. 9 passerer vi et Skær hvor nogle Grønlændere er paa Helleflynderfiskeri de staar oppe paa et Par Toppe og ser efter os Paa Klipperne ligger Fisk til Tørring og ved Teltene paa Grønsværet mellem dem en Flok Hunde og en Konebaad
L gl. fl forbi
•62• En stor flad Slette med lave stærkt forvitrede Klipper der som en Skærgaard dukker op mellem Mose og Kær med mange smaa flade Vandhuller særlig langs Vestkysten. Paa de grusede Flader om Toppene gror gule Valmuer Silene Saxifraga Revling og Sct Hans Urter og Hønsetarm, en enkelt Diapensia, og i Revne Salix herbacea med sine oprette violetbrune Rakler, inde bag Sletten i Syd høje Fjælde Mod N og langs Kysten er Landet lavt
•63• Det er nu næsten Stille og Tørvejr
Kl 9,30
ankrer vi ved Niakok og gaar i Land. Scheel og Schiøler først og mens Fin og jeg ror ind skyder de 4 Ryler (1 Unge) 3 gl i en lille Sø et Par Lommer og en lille Flok Havlitter som de gaar efter mens jeg gaar til venstre følgende Kysten forbi en Mængde smaa Nordvendte Vandhuller, en halvstor Graaælling flaxer fra Bred til Bred pibende over et Vandhul den gl. And letter rabbende og fl. lavt og gentagende sættende sig bort fra mig, lidt efter kommer den forbi bag fra paa kort Hold
•64• Det er Stille og graat
hører en Præstekrave
Der svømmer en Sæl ind ad Vigen Br siger det er en Remmesæl ”her mange Remmesæl October” han har ogsaa betroet Scheel, at: ”maaske mange Regn.” saa noget dansk kan han da
•65• Ryle et Par Lommer. En Graaand maaske den samme som før, kommer lavt forbi mig mens jeg staar paa Toppen af en af de lave Klippehøje, fra et udtørret Vandhul lige indenfor Stranden flyver 5 Ravne op. Jeg vender og gaar ind over Land tilbage mod Baaden, træffer Schiøler og Finn og følger dem ind ad Landet til, først langs en smal Vej og videre ind over til et højere Punkt hvor vi kan se os om. Schiøler gaar ud mod Str og jeg sætter mig til at skrive men maa hurtigt holde op paa Gr af Myg Følges saa med Fin
•66• Fin tilbage. Snespurve Stenpikkere, Ryle med flyvefærdig Unge. Vi træffer Scheel og Brummerstedt i Nærheden af Baaden lidt efter kommer Schiøler og vi ror om Bord, og letter Anker, sejler Kl 12. Lige raaber Schiøler Falk og jeg farer op paa Dækket og ser for første Gang en Grønlands Falk i det fri; en dejlig næsten hvid Fugl der kommer i en Bue næsten paa Skudhold hen forbi Angut og flyver der efter med rolige Vingeslag som en Maage ind mod Land.
•67• Der svømmer en Flok unge Kongeederfugle forude de letter og en Han der kommer nær nok bliver skudt af Scheel.
Schiøler har lige fodret Falkene, og de staar nu alle 3 mætte og lufter sig i Kockpitten. De var meget interesserede i Ederfuglen da den kom om Bord
Det er 3 dejlige Fugle
•68• [Tegning] •69• Der kommer igen en stor Flok Kongeederfugle Schiøler skyder 2. ♀♀. Samtidig faar vi 3 Kajakmænd i Sigte forude der kommer N fra mellem dem og os svømmer 3 Kongeederfugle. Schiøler skyder den ene de andre dykker. Vi fejler den med Ketcheren og den ene Kajakmand tager den op for os.
Fire rigtige Ederfugle ♂♂ ad flyver forbi
Kjove fl. forbi. Kl. er 1,30 Der er lidt Dønning og lidt Vind fra S.
8 Ederfugle ♂♂ kommer paa Række lavt S fra uden for os.
Der kommer 2 Kajakmænd til. Da vi møder dem vinker de, den ene hugger
•70• sig fast i Jollen og begynder at konversere Brummerstedt lidt efter slipper han og de følger os begge
[Tegning]
Der kommer 15 til forude, nej 16.
De 2 andre følger stadig med og lidt efter løber vi ind gennem et meget smalt Hul hvor Strømmen skærer voldsomt; der er nu 6 Kajaker paa Siden af os.
Der er Telte indepaa Land og Konebaade en Dreng kommer ud
•71• derfra i Kajak og der kommer 7 til agterude. Vi gør klar til at ankre og lader Ankret gaa Kl 2 omgivet af 14 Kajaker der kommer 2 til Stedet hedder Tasseralik.
[Tegning]
Der er 2 Smaadrenge, den mindste har en bred Øvelseskajak den andens er smal som de voxnes han har Fuglepil med Kastetræ
Schiøler og Scheel ror med Br. ud efter Hav
•72• litter. Grønlænderne begynder at myldre om Bord tigger tomme Daaser, Flasker Tobak Skraa og efter Haanden begynder de at falbyde Tøfler Tasker, Ting af Hvalrostand o.s.v. Den ene af de 2 der først kom paa Siden af os er en hel Klovn der kan flere danske Brokker, hver Gang der er nogen der vil sælge noget, siger han: ”den er fin.”
Kl. godt 3 begynder det at regne
Kl. 3,20 kommer Scheel og Schiøler tilbage uden Havlitter men med 3 Ryper og meget misfornøjede med Brummerstedts Førerskab
•73• Kl. 3,20 sejler og de 8 tilbageværende Kajakmænd raaber Farvel og vinker.
Det regner og der er lidt Bris fra S.
Vi faar et Kig ind i N Strømfjord og da vi
[Tegning]
passerer Simiutat ser vi paa et lille Skær ved den yderste Ø en Mængde Maager forsamlede øverst sidder de store Naujaer og som en Kres nedenfor dem Tatteratter.
Vi spiser til Middag
Bayerske Pølser Snittebønner, Radiser Citronvand
•74• [Tegning] •75• Det regner stadigt og her er nogen Sø. 8 Odinshaner flyver forbi følgende Bølgerne op og ned og pludselig sætter hele Selskabet sig paa Vandet.
Ved ½ 5 Tiden fl 3 Alke forbi
Temmelig svær Dønning
Ederfugle Odinshaner Tejste.
Scheel har set op mod 50 Odinshøns i en Flok. Henad 7 passer[er] vi Inugsuak det er næsten Stille Regnen hørt op, men Dønningen er der endnu Kl 8 kommer vi igen indenskærs ved Kangek.
Inde i Sundet er en Fangstplads der staar 2 Telte og Røgen fra et Baal staar
•76• [Tegning] Umanarsuak fra N.
•77• lige i Vejret. Koner og Børn myldrer ud og tar Stilling paa en Klippe fra en Vig forude stormer 5 Kajaker henimod os og kommer op paa Siden og følger med det regner rigtig godt Br konverserer dem om Helleflynderfiskeriet ved Holsteinsborg: ”Otte og haldtres Dusen Kilo”, [”]det mange mange Binge” føjer han til henvendt til os.
Nu kan Primus staa alene og vi [får] Sigtebrød Radiser og Varmekaffe
Kl. 8,30 holder det op at regne og lysner lidt i Vejret, vi passerer inden om Umanaruak. Paa et Skær N for den har en Flok store
•78• Maager, L gl, sat sig til Ro men letter da vi nærmer os. Det begynder igen at regne
Indenfor os har vi en lav Klippekyst Kl 9 passerer vi 2 Kajakmænd der gaar S paa.
Det regner
Scheel Finn og Møller staar i Kockpitten i Oljetøj Schiøler og jeg ligger paa Sofaen i Salonen En Gang imellem kigger jeg op.
Vi har Umanak for ude om Bagbord med Skyslør om Toppen og om Styrbord 2 Isbjærge, det største
•79• passerer vi nær forbi
Odinshaner flyver om Umanak binneke [Umanak er smuk] siger Brummerstedt. Landet indenfor ligger hyllet i Skyer enkelte kullede Toppe rager op, det lysner lidt i N og Regnen hører op. Henad 12 er vi lige udenfor Agto og jeg gaar til Køjs.