Menu

Modtager

Johan Larsen

Dokumentindhold

Johannes Larsen har været på Bornholm. På flyveturen dertil kunne han intet se pga. regn. Han tog ind på et hotel i Rønne, og her kom Arne Larsen og viste ham fotos af nogle biædere, som havde haft reder nord for Hasle. Dagen efter blev Larsen hentet af Olaf Rude, og de kørte ud og så biæderredehullerne. De næste dage besøgte de Hammershus og rundkirker samt flere byer og de var til middag med Oluf og Hedvig Høst samt Jais-Nielsen.
Larsen var også en tur til Christiansø i dårligt vejr. Dagen efter spiste Larsen, Rude og Jais hos Høst i dennes dejlige hus, og Høst og Larsen var ved dennes gård (Bognemark).
I Rønne igen besøgte Larsen Amtmanden. Da Larsen kom frem til flyet, viste det sig, at der var overvægt, men en passager tilbød at vente til næste dag med at tage til København, og problemet blev derved løst. Udsigten fra flyet var denne dag fin.
Larsen med familie har været i Odense og se et guldfund fra Midskov. De har også været på besøg hos Sven Havsteen-Mikkelsen på Taasinge, og han gav dem en skotsk hyrdehund fra et kuld hvalpe, som Johan/Puf tidligere havde set.

Transskription

Kjerteminde 22 Septbr 1948.
Kære Lysse!
Tak for Dit Brev. Skønt jeg havde glædet mig til den Tur gennem Jylland til Göteborg og videre til Båxhult, passer det mig i Grunden helt godt at den ikke bliver til noget til Aar. Jeg kan trøste Dig med at vi ikke var samtidig i Kjøbenhavn, da Du var der var jeg allerede hjemme. Vi havde Besøg af Bent Rom da jeg bestemte mig til Turen og han tilbød at jeg kunde overnatte i hans Lejlighed, hvad jeg saa gjorde og fløj Dagen efter til Bornholm. Flyveturen var en Skuffelse da det var saa Regntykt at jeg ikke en Gang kunde se Saltholm og overhovedet ingen Ting saa før vi kom til Bornholm, hvor jeg tog ind paa Dams Hotel i Rønne og ringede til Olaf Rude der sagde at han vilde hente mig næste Formiddag. Jeg gik saa ind og satte mig for at spise og saa kom der en Lektor Arne Larsen, som Rude havde sendt hen for at han kunde fortælle mig om Biæderne. Der er jo sket det mærkelige at 2 Par Biædere, en sydeuropæisk Fugl der tidligere er skudt nogle Gange her i Landet, men ikke vides at have ynglet N for Alperne i de sidste 100 Aar, havde ynglet i en Grusgrav paa en Mark ved Kysten lidt N for Hasle. Lektor Larsen viste mig nogle Billeder af dem. Der var baade Flugtfotografier og Fotografier af de gamle i Hullerne og af en Unge som en Kat havde haft fat i, og som senere døde. Redehullerne var anbragt i en Jordsvalekoloni. Dagen efter kørte jeg saa med Rude til Allinge hvor han bor, og paa Vejen stod vi af og var henne at se paa den omtalte Grusgrav, hvor Biæderne havde lavet 8 Redehuller. De var rejst om Fredagen før jeg om Tirsdagen kom derover. Om Eftermiddagen kørte vi op til Hammershus og næste Dag var vi igen deroppe og se paa Ruinerne og om Eftermiddagen til en af de 4 Rundkirker Olsker. Forøvrigt kørte Rude mig 2 Ture hver Dag og jeg fik 2 Festmaaltider daglig. Næste Dag var jeg med Rude og hans Kone paa en lang Tur gennem alle Byerne paa Ø Kysten til Dueodde og over Aakirkeby hjem gennem Ekkodalen. Vi var til stor Middag hos Grunther der har bygget sig et Hus ved Gudhjem, sammen med Jais Nielsen og hans Kone og Høst og hans Kone; Saa var jeg alene en Tur til Christiansø, men uheldig med Vejret. Jeg havde Mad med og fik en Pilsner en Bitter og en Kop Kaffe paa en Beværtning og gik saa ud
for at se paa Øen, men saa var det blevet Regnvejr og regnede mens jeg var der. Da jeg havde gaaet den store Ø rundt gik jeg ind til Fyrmesteren er den øverste Toldmyndighed og hilste ham fra Finn Salomonsen Vi sad saa og snakkede ved en Cigar og et Par Glas Portvin og saa gik jeg den lille Ø rundt i Regnvejr og satte mig ned i Kahytten. Det var blæst op og Vinden lige imod saa der var en hel Del søsyge. Rude og Høst stod og tog imod mig i Gudhjem og Rude kørte mig saa hjem. Næste Dag var Rudes og Jais, hans Kone var rejst til en fin Middag hos Høsts der har et dejligt Hus i Gudhjem, med Have op ad Klippen Bokul hvor der er en lille Lystskov med en stor Dam og paa den anden Side ligger den Gaard som Høst altid maler og hvor han har Atelier for uden et i haven og et i Huset. Jeg var med Høst oppe i Bondegaarden. Desuden ejer han en større Gaard inde i Landet og har bygget en stor fin Biograf til sin Søn. Saa var jeg nogle flere Ture med Rude, bl.a. paa Rytterknægten og i Bastemosen, og i den største Rundkirke Øster Larsker. Onsdag 1 Septbr kørte Rude og jeg til Rønne og besøgte Amtmanden hvor vi fik The og Kager og senere en Cocktail. Rude og Amtmanden skulde med Damperen om Aftenen, mens jeg havde faaet Billet til Flyvemaskinen. Amtmandens Chaufør kørte mig ud til Flyvepladsen. Der var 6 Passagerer som der var Plads til, men da vi blev vejede viste det sig at der var Overvægt, og vi fik den Besked at enten skulde en af Passagererne trække sig tilbage eller ogsaa skulde al Bagagen sendes med Damperen. Det saa jo ikke godt ud. Min Rejsetaske var ulaaset, og jeg kunde jo ikke komme til Kjøbenhavn uden Hotelplads og uden Nattøj, saa jeg var forberedt paa at returnere til Rønne, da heldigvis en af Passagererne erklærede at hans Hjem Rejse godt kunde vente til Dagen efter. Saa kom vi da af Sted og skønt det var lidt diset kunde jeg dog se Vandet hele Tiden og det var morsomt at flyve over Skaane, der laa i Soldis med nogle gulranede Skyer forude og en vældig Tordenbyge med Nedbør til højre for os og Skanør og Falsterbo til venstre. Vi fløj fra Bornholm Kl 6,15 en Time efter i Kastrup og jeg naaede at faa 3 Stk Mad og en Fadøl paa Banegaarden. Traf Mesingebryggeren paa Færgen
og kørte med ham hjem og var her Kl. godt 12. I Forgaars var vi allesammen i Odense for at se et Guldfund fra Midskov. En Gaardmand derude ryddede en Busk og fandt 7 Guldkar af samme Slags som dem fra Lavindsgaard og dem fra Boeslunde, Du ved dem med Hankene. Disse havde 3 haft [Tegning] Hanke der var brækkede af, men der 2-3 smaa Guldplader der havde været nittede paa og en del af en Guldtraad. Hankene havde været [hul i papiret]viklet med. I Gaar var vi alle sammen )x nede hos Svend Mikkelsen der har købt et Hus paa Taasinge i Troense. Vi fik en sort og en hvid skotsk Hyrdehund med hjem som Puf havde været med til at udvælge af et Kuld Hvalpe da de var derovre i Fjor, det er en Hanhund der hedder ”Glen” Vi har haft meget uroligt Vejr i den sidste Tid og en Mængde Frugt er blæst ned og i Dag trækker der nogle store Byger med Regn og Hagl.
Mange Hilsner Jeres JL.

)x Else var ikke med da hun er forkølet og i Dag ligger vores Pige med et daarligt Ben.
P.S.
I faar en af Dagene en Invitation til Anes Konfirmation i October, som jeg haaber at I kan komme til
JL.

Fakta

PDF
Brev

Da

Datoen er skrevet øverst s. 1

Biæderen er ej sjælden træk- og ynglefugl i Danmark.
Jordsvaler: Digesvaler
Det vides ikke, hvad fyrmesteren på Christiansø og amtmanden i Rønne hed.
Oluf Høsts "større Gaard inde i Landet" hedder Bognemark, og han malede den utallige gange.
Mesinebryggeren kendes ikke, og det vides heller ikke, hvem der var pige i huset hos Larsen-familien i sept. 1948.