Menu

Modtager

Andreas Larsen

Dokumentindhold

Der er tørke i England. Johannes Larsen, Else og Johs. V. Jensen har været på en masse ture i skove og bakker, i Darwins hus mv. Larsen har besøgt St. Pauls.
Spisekortet på restauranterne er meget lidt varierede. På hotellet får de morgenmad. Kaffen er forfærdelig, så Larsen drikker the. Han har besøgt en frugtbutik med diverse eksotiske frugter.
Andreas/Puf må hente rejseselskabet i Esbjerg.

Transskription

London 13 Juni 1934

Kære Puf Tak for Brevet som jeg fik i Gaar. Jeg skriver med Blyant fordi jeg lod min Fyldepen blive i Kjøbenhavn til Reparation og der er ikke Blæk her paa Værelserne. Det har været Solskin hver Dag siden den første Dag vi var her og her er meget tørt, de berømte engelske Plæner er nærmest gulgraa i Farven hvor der ikke er Skygge. Udenpaa Busserne og indvendig er der Opslag: ”use less water”. Vi har været nogle dejlige Ture i Omegnen. En Fætter af Else hentede os forleden i en Babyford og kørte os først til Kew og saa til Hampton court og derfra til et Hjem ved Warlington, der laa paa en Skraaning med en pragtfuld Udsigt over en dyb Dal til nogle høje delvis skovklædte Bakker. Vilde Turtelduer kurrede og jeg saa en af dem. I Lørdags var vi inviterede ud til Elses Kusine gift [ulæseligt] Meyer, der hvorfra jeg skrev. De kørte os en lang Tur hvor vi var inde i nogle Skove med Rhododendron og oppe paa et Par af de højeste Bakker i Surrey. I Gaar tog vi med Toget til Bromley og Bil til Downe og besaa Darwins Hus, der staar møbleret omtrent som i D. Tid og med en køn Have og en pragtfuld stor Park, vi spiste i Kro og tog saa med en Bus til Streatham. I Dag var jeg med Else og Joh V i Bishop Gate for at hæve Penge i Horton Bank, paa Tilbagevejen stod jeg af ved St Pauls og vilde op i Krypten men kunde ikke komme der op da der var special service i Kirken og gik saa op i The Monument i Stedet. Vi har ellers været i Musæum hver Dag og i zool. Have og i Tower. Jeg tørster temmelig meget og drikker 3 Ale til Frokost og 3-4 til Aften af og til med en Guinnes eller Lager imellem eller begge Dele. Spisesedlen er ens paa alle Beværtninger og temmelig fattig i Udvalget. Jeg spiser enten Lambchops eller Rumpsteak med Spinat el. Wat[ulæseligt] eller Fisk eller Laks og grønne Agurker og Ost. Vi faar Morgenmad her paa Hotellet Havregrød med Mælk. Æg og Skinke eller stegt Fisk. En Dag fik jeg stegt røget Haddock, det var meget godt, derimod prøvede frisk Haddock, det skal jeg ikke have mere af. Saa faar vi Verdens forfærdeligste Kaffe, den har jeg opgivet og drikker The. Derimod har jeg nu faaet [ulæseligt] til at købe mig nogle Flasker (Pintfl) Ale som jeg har paa Værelset og tager med ned om Morgen og stiller under Bordet. I Gaar var vi inde i en Frugtbutik og købte nogle Appelsiner (SAafrika) og nogle gule Tomater og nogle friske Figner. Man kunde ogsaa faa modne Kirsebær og Ribs og grønne Mandler og Mango[ulæseligt] og andet fra Madeira. Her har Du nogle Etiketter fra mine Aleflasker. Jeg skal hilse fra Joh V. og Else. Jeg tænker at Du kan hente os i Esbjerg en Gang først i næste Uge. Nærmere fra Salisbury eller naar vi kommer her igen eller Telegram. Hvis Du ikke hører mer maa Du tage min Pels med til Joh V. Mange Hilsner til Jer begge 2 Din Far

Fakta

PDF
Brev

Da

Datoen er skrevet øverst s. 1

”Det gik så godt økonomisk også for Johannes Larsen, at det i juni 1934 blev til en 'turist-tur' tilmed ad luftvejen sammen med Johannes V. Jensen til Amsterdam og England, hvor der bl.a., blev mulighed for at se Stonehenge og Darwins hus, samt hvad der for Johannes Larsen må have været en stor tilfredsstillelse – at stifte direkte bekendtskab med det britiske forbillede, Bewicks original-træsnitsstokke.” Erland Porsmose: Johannes Larsen s. 290
Det vides ikke, hvem Elses kusine var.
Kew Garden er Londons botaniske have.
Hampton Court Palace er et kongeligt palads sydvest for London i bydelen Richmond upon Thames. Paladset ligger 18,9 km sydvest for Charing Cross ved Themsen. Paladset er nu åbent for publikum. (Kilde: Wikipedia, jan. 2022).
Wallington er en by i South London, 15 km syd sydvest for Charing Cross. (Kilde: Wikipedia, jan. 2022) – Johannes Larsen staver ikke byens navn korrekt.
Turtelduen er en truet dyreart i Europa (Kilde: Wikipedia, jan. 2022).
Bishopsgate var en af de østlige porte i Londons tidligere forsvarsmur. Porten gav sit navn til den store færdselsåre, der fører gennem City of Londons finansielle distrikt.

Lambchops: Lammekoteletter.
Rumpsteak er en 2 cm tyk bøf, skåret af tykstegsfileten.
Haddock: Kuller.
Grønne mandler bruges i salater eller som en snack med salt. Man spiser hele mandlen med skal. Mandlen inden i er helt blød. (Kilde: Wikipedia jan. 2022).
Salisbury: Få kilometer fra byen findes stenkredsen Stonehenge. (Kilde: Wikipedia jan. 2022).