Menu

4 August.
Det regner lidt fra 5 – 7. Stille
Klart ude i V.
Vi letter Kl. 8,25, og sejler om i Ameralikfjorden [det næste ord er indsat over linjen] Lom. Lidt Bris fra V da vi sejler ud fra Kolonien men i Fjorden er der Havbleg. Maager, Tejst Solskin, Lammeskyer.
I den Ølige Horizont inde over Fjordbunden Klodeskyer.
Kl. 10 passerer vi Udstedet Kerrortusuk. Svag Bris indad Fjorden.
[Tegning]
•20• [Tegning] Kl. 11,30 mod SØ.
•21• Der er Kludder med Motoren [?] og Møller stopper den og reparerer. Ederfugl flyver forbi, lidt efter en Alk. Kl 10 ½ gaar den igen. Kl. 11,10 faar vi Nauja i Sigte agterude.
Kl. 11,30 er vi tværs af Angpalartorsuak der hæver sin skallede og forvitrede Top over de rustfarvede Skred der flammer ned over dens grønklædte Fod. Der kommer store Klodeskyer op fra Ø. En Tatterat fl. forbi.
•22• Schiøler ser en Falk flyve over Fjorden
•23• Vi passerer flere gamle Moræner fra længst forsvundne Bræer paa N Siden af Fjorden gennemskaarne af Kløfter i hvis Bund nu smaa Bække risler ned.
Mens der er ret høje Fjælde paa N Siden er Landet paa S Siden temmeligt lavt, noget kuperet gennembrudt af Kløfter tværs paa Fjordretningen.
Det er næsten Stille
Fløjen  hænger slap.
En Del Tatteratter svømmende og flyvende forbi
[Tegning]
•24• [Tegning] •25• Kl. 12,45 faar vi Tang i Skruen, men faar det hurtigt ordnet, inden Farten er gaaet af Angut.
2 Lomme flyver forbi højt.
Fjorden snævrer sig ind.
Middag.
Henkogt Helleflynder fra Holsteinsborg.
Kl. 1,35 ankrer vi ved Sarfanguak og gaar i Land op til David Olsens
Et Kvarter efter kommer Nauja,
og Nalaga Bestyreren g. Kemnitz kommer ind og vi faar Kaffe Kiks og Vin og gaar derefter en Tur op paa Klipperne over Udstedet, hvor vi kan se ind over [ulæseligt ord]
•26• Kirkegaarden er den pæneste vi endnu har set her i Grønland, med 6 Gravsteder indhegnede med hvidmalet Stakit paa Stensokler og en Snes store hvidmalede Trækors og nogle Gravplader af Sten. Den ligger paa en lille grøn Slette mellem Klipperne, med Grus og Dværgpil
Kirken med Klokkestabel
•27• [Læses i forlængelse af næstforrige side]
Fjord der ved et ganske smalt Løb der nu ved Lavvande, viser nogle store Sten midt i den stærke Strøm. Der ligger en Tejst og dykker og nogle Tatteratter kreser om. Ravn
Et Par Snespurve Sisgner.
Her oppe i en Dal ligger Kirkegaarden og omkring den enkelte stensatte Grave paa Klipperne. Det blæser lidt fra V.
Lapspurve (2)
Da jeg kommer ned flyver flere L leucopterus forbi Havnen og gennem det lille Sund.
Vi gaar om Bord og Kl 4,30 gaar vi igennem Hullet efter Nauja, for at sejle videre ind i Fjorden, mens alle Grønlænderne staar og vifter og vinker
•28• Et Hus er under Bygning Remmen ligger paa Stensokkel ca ½ Al – ¾ over Jorden. Huset er rejst med Loft Gavle og Tag og Gulvet af Brædder, der stables Mure (ca 1 m tykke) op af flade Tørv. Der er vel omtrent ligesaa mange Jordhytter med Tørvetag som rigtige Huse ved Udstedet.
David Olsens Trappe
•29• Vi har faaet en ung Grønlænder der hedder Esaias om Bord, og David Olsen der er om Bord i Nauja skal senere følge med os. Foruden vor egen Jolle har vi David Olsens der er dobbelt saa stor paa Slæb. Vi sejler nu i Ikertok og skal op i Maligiak Vinden blæser ind ad Fjorden det er skyet foroven og i N, klart i V, S og Ø. En Ravn kommer flyvende og sætter sig paa Toppen af Landet N for os. Forude i Bunden af Fjorden bliver Fjældene igen højere. En Maageunge fra i Aar, den første vi har set paa Vingerne flyver forbi (L gl eller leuc) De skyder paa den fra
•30 – blank• •31• Nauja, Schiøler anskyder den og Nauja drejer rundt efter den. Da den naar os igen faar vi en Trosse over og kommer paa Slæb. Kl. 5,45 drejer Nauja ind mod et Fuglefjæld, en stejl Fjældvæg bag en lille Vig. Jeg kan se en Nauja med sine 2 Unger sidde højt oppe paa en Hylde og paa den nederste Tredjedel er Fjældvæggen overkalket, men Alker ser jeg ikke ud over hvad der svømmer og sværmer om Scheel skyder en der fl. forbi og fra Nauja faar de ogsaa en. Lidt efter skyder Schiøler en ned som vi fisker op saa vi faar 2 i 2 Skud.
Ved Indløbet til Avalleq Sarkardect, en lille
•32• [Læses uafhængigt af forrige side]
[Tegning]
Graat Fjæld paa Ø Siden af Indløbet til Maligiak, med lyst rustfarvede brede Aarer.
•33• [Læses i forlængelse af næstforrige side]
Boplads, hvoraf et Par Huse kan ses lyse hvidt paa Skraaningen ned mod Fjorden. Kl. 10 m i 6 er Nauja igen paa Siden og faar Trossen over.
Kl 6 er vi oppe hvor Fjorden som en Trefork deler sig i 3 Arme og sejler forbi nogle L leu. med flyvefærdige Unger paa Vandet. 2 rødstr. Lommer fl. over.
Kl. 6,15 runder vi Næsset paa V Siden af Maligiak og kan se ind ad Fjorden der har høje Fjælde til Baggr. over de bagerste hænger en Snebyge og de er dækkede af nyfalden Sne. Paa Næsset staar en hel Forsamling Grønlændere
•34• [Tegning] •35• og vinker. Der er fire Telte og 3 Baade og Røgen stiger tyk op fra et Baal.
Udenfor ror en Kajakmand. Klippefladerne er overplettede med Fisk til Tørring
L leucopterus jager lavt over Vandet en rødstr Lom fl. lavt ud af Fjorden.
Nauja slipper os og gør klar til Ankring og lige efter den ankrer vi Kl 6,30.
Et pragtfuldt Sted.
Der kommer et Par Kajakmænd, den ene sælger os 2 Torsk for et ½ Rugbrød lidt efter er der 5 omkring os og en ligger længere ude og fisker 2 Mænd kommer ind i en Jolle og sælger Schiøler 2 halvstore
•36• [Læses uafhængigt af forrige side]
For Enden af Fjorden fortsætter Fjældene (der her bliver en hel Del lavere) sig op langs begge Sider af Elvdalen der vel er fra 1 ½ – 2 km bred. Terrænnet ned mod Udløbet er moset og med Kær og Smaasøer, det er bevoxet med lavt Pilekrat Polarbirk og Ledum omtr ligeligt fordelt. I Bunden først Masser og Laver, Kæruld Pileurt Saxifraga Cerastium. Længere oppe langs Elven hvor Landet er højere tørrere, leret gruset og stenet og ikke overalt dækket af Vegetation, paa mange af de højeste Steder fandtes en Mængde Muslingeskaller af 2 Arter, en stor
•37• [Læses i forlængelse af næstforrige side]
levende Vandrefalke, 4 Kr. Saa kommer Nolager, Kemnitz, Bestyreren og David Olsen om Bord og vi spiser til Aften.
Efter at vi har spist ror vi Schiøler Scheel Finn og jeg i David Olsens Baad med D.O. og Esaias, og Bestyreren Kemnitz og Nolager i Nauja og Juat i Kajak videre op ad Fjorden til Elven
Et Stykke Vej ovenfor Anguts Ankerplads spærres Fjorden af en lav Klippe med et Løb paa hver Side lidt før vi naaede Øen var der paa V Siden af Fjorden en lille Vig med en Bæk
•38• [Læses i forlængelse af næstforrige side]
Kammusling [Tegning] og en lille [Tegning]
Vokser mellem de samme Buske, som før nævnt Pileurt Saxifraga
6 Gæs trækker forbi højt oppe, ud ad.
En Mængde Blaaklokker Camp. unifl, jeg fandt et Par med hvide Bl. I Kærene Bukkeblad og disse [Tegning] som jeg ikke kan huske hvad hedder
•39• [Læses i forlængelse af næstforrige side]
der skærer sig ud gennem en gl. Moræne her havde en Mængde hvidvingede Maager sat sig til Ro for Natten. Fire Skalleslugere trækker over, en Mængde rødstr. Lommer trækker ud og ind enkelte parvis eller i mindre Selskaber højt skræppende. Et Par Graaænder fl. over. Et Stykke oppe ad Elven gaar vi i Land paa dens højre Bred, der herfra hvor den er tæt inde under Fjældet, løber i en stor Bue mod Ø for atter at nærme sig Fjældet henimod Udløbet. Mellem Elven og Fjældet bliver der saaledes et ret stort Stykke Land med flere Kær og et
•40• [Læses uafhængigt af forrige side]
En Gang da jeg staar og ser paa et Par Lommer der flyver højt oppe ser jeg den ene stanse Vingerne og krese rundt i en hel Bue som en Stork, i det den dog samtidigt gik et Stykke ned ad, hvorefter den sluttede sig til den anden igen.

1. Fløjen er en kort, bred vimpel eller lang, smal tilspidset pose anbragt i toppen af masten eller på en stage på rælingen.

2. David Olsen (1870-1944), gift med Ane Marie Olsen, f. Kleist, var udstedsbestyrer i Sarfannguak øst for Holsteinsborg/Sisimiut i 1925. Man bad Olsen om at tage med på den videre sejlads som kendtmand, og han stillede også sin båd til rådighed. Johannes Larsen har tegnet David Olsens trappe med udskårne fugle i dagbogen.