Menu

Fynboerne

27. jul. 1925

27 Juli

40 – blank• •41• er der en Etage til der er endnu højere da det har gentaget 3-4 Gange kommer jeg endelig til et svagt opadstigende Terræn med et Par lavere Toppe og da jeg kommer op paa den østligste af dem kan jeg endelig se ned til den anden Side og har et storslaaet Panorama for mig. Mod SV kan jeg se en Arm af Fjorden over en Dal med nogle Smaasøer. Mod NV spærrer en lidt højere Top Udsigten til Den Bugt hvor Angut ligger. Mod NV kan jeg se nogle af
42 – blank• •43• de Søer som de andre er taget over til.
Mod NØ ser jeg ned i en Dal med en større Sø med en Bjærgkæde bag ved som er noget højere end min Plads og spærrer for Horizonten i NØ og Ø. Mod SØ ser jeg en større Sø i Fortsættelsen af vor Dal. Da jeg gik op kunde jeg se at der var 2 mindre foruden den og det ser ud som Vandet løber fra dem til de andre Søer i Dalen jeg kan da ogsaa tælle til 19 eller 20 i det Hele
Jeg naar Toppen 11,50 og 12,10 gaar jeg ned igen
Det blæser ganske svagt fra NØ og Himlen er skyfri med Undtagelse af at der er nogle graa Cirrusskyer i den nordlige Horizont Jeg er nu kommen til at vende 2 Blade saa forrige Side fortsætter paa næste
I Retning af de fjerne Søer i N er der en lille Dalsø nedenfor mig og over den 2 runde Fjældrande
Paa Vejen op ser jeg flere Dryas med deres skønne hvidgule Blomster
44 – blank• •45• Jeg finder en østligere bekvæmmere Vej, d.v.s. det er kun i Begyndelsen længere nede bliver den stejlere og stejlere men den kan altsaa tages og Kl 12,4 er jeg hjemme igen med Varme i Kroppen
Forsøger at falde i Søvn men uden Held og Kl 2 gaar jeg ud igen fulgt af Scheel rundt om et Par af Smaasøerne. Imidlertid er Doctoren og Grønlænderne ogsaa staaet op og har tændt et Baal i en af Telttomterne. Havlitten laa i den større Sø med sin Ælling og paa Vejen stødte vi [på] en Lap
46 – blank• •47• Spurveunge og en Sisgen Jeg gaar over Bakken ved Odinshanen som flyver pippende om Scheel gaar uden om Søen. Vi hører Ømmerten tude.
Solen er oppe og skinner paa Fjældtoppene paa S Siden.
Vi gaar ind igen og prøver paa at sove. Det lykkes mig at falde lidt i Søvn men jeg vaagner snart efter. Der er nogle Sisgenunger uden for en sætter sig paa Telttaget. En Ravn skriger. Jeg gaar uden for, lidt efter flyver den tværs over Dalen, og saa er der flere der svarer hen over Odinshanen pipper
•48• [Tegning] Mod V fra Teltpladsen med et Hjørne af den største Sø og i Baggrunden Passet vi kom op i gennem
En Hare render op ad Bjærget foran os
•49• Bækkene risler og Søerne ligger spejlblanke og damper. Islommen tuder fjernt og her er fuldt af nogle forbandede smaa Fluer der bider værre end Myg.
Vi staar op og tænder Baal ved 4 Tiden gaar ind og spiser og gør os klar til Start ved 5 ½.
Jeg havde glædet mig til at fortsætte Ø paa gennem Dalen saa jeg blev mere end skuffet da Jakob begyndte at kravle op ad samme Vej som jeg var i Nat. Det er fuldstændigt Stille og Myggene udfolder en
•50• [Tegning] Sakulit Fjældene .
•51• fantastisk Virksomhed uden dog paa langt nær at kunne hamle op med de forbandede smaa Fluer eller hvad det er for en Slags Djævle. Vi har holdt Hvil et Par Gange og sidder oppe under den Top jeg var oppe paa og ser ned i Dalen der har 2 større Søer og en Del mindre Vandhuller der ligger betydeligt højere end den vi har forladt. Kl 7,20 lejrer vi os ved en Bæk og drikker. Grønlænderne finder et frisk Rensdyrspor, vi puster lidt paa en Skraaning hvor vi over en lille blaa Sø den blanke Fjord. Kl. 7,40.
•52• Da vi er kommen et Stykke henad Kæret ser vi pludselig en Rype spasere foran os med 9 større Kyllinger, paa den anden Side af den løber en Hare.
•53• Op igen ad en stejl, stenet og gold Fjældside Rast Kl. 11 37 det gaar langsomt frem Myggene bliver værre og værre, men de smaa er taget af. Langt neden for os mod Vest kan vi nu se det Hjørne hvor Angut [ligger] og kan lige skelne den. Kl 8,5 er vi paa Toppen Et Kær snor sig som en bred Vej mellem lave og lodrette Klipper en bred Revne
Kl lidt over 8 ½ gør vi holdt paa Toppen af et Klippefremspring over en Dal med en stor og en Del mindre Søer, mod N gaar Dalen ud til Elven, der munder ud [i]
•54• [Teksten læses uafhængigt af forrige side]
[Tegning]
Udsigten til Indlandsisen afbrydes af Fjældene i SØ men i SØ og S ses den igen hvor den i en stor Bue strækker sig ned over Fjældene S for S Strømfjord og danner smaa Bræer over disse ned til Fjorden
•55• [Teksten læses i forlængelse af næstforrige side]
Fjorden. Nedenfor Fjældet en skaaret Lerskrænt ned mod Elven.
Vi gaar over til en noget højere Top overfor denne, med en vældig Udsigt hele Vejen rundt Mod NØ ser vi Elven sno sig op gennem Dalen mod Indlandsisen som vi kan se et stort Stykke af)×, omtrent fra N – Ø. Hvor vi ser den mod Solen ligner den et oprevet Hav med Solglimt paa Bølgerne.
Snespurv ♂ paa en stor Sten. Vi slaar os ned her foreløbig og slipper Grønlænderne ud efter Rensdyr.
•56• Vi ser en Del Stenpikkere Lapspurve Snespurve og Sisgener samt en Rypehane og da jeg er nede ved Bækken og hente Vand er Odinshanen der igen paa samme Sted og skælder ud.
Da vi skilles fra Peter og Jakob, giver Doctoren ham Haanden og de gaar saa rundt og giver Haanden og siger Farvel og da de er kommen [et] lille Stykke vender Jakob sig om svinger Huen og raaber:
Farvel vore Venner!
•57• Jakob kommer igen og vi spiser Frokost, deler vor Mad med dem og skilles. De gaar Ø paa og vi S paa op og ned af Fjældene til vi Kl. godt 2 kommer tilbage til Teltpladsen spiser noget Chokolade og drikker Vand fra Bækken vasker Fødder og skifter Fodtøj og tænder Piber Pibe Tobak og lægger os ind i Teltet.
Det er blæst op og der er kommen Skyer over hele Himlen. Myggene er væk.
Jeg sover til 5 og der efter ca 2 Timers
•58• [Tegning] •59• Tid til. Der er nu tung Regnhimmel men Blæsten er holdt op. Vi spiser og drikker Vand og Kl 8 gaar vi til Angut. Ved de nederste Søer hører vi Gæs og sætter os ned mens jeg tegner Bjærget N for Engen vi ser 4 der lopper sig i den nederste Sø, gaar videre og ender næste Gang ved Bunden af Fjorden hvor jeg tegner Kløften set nede fra Kl. 9,50 hviler vi ved det Sted hvor vi saa Ravnen paa Udturen Myggene er ganske forfærdelige. Kl 10,35 spiste vi lidt igen
•60 – blank• •61• Myggene er stadig slemme enten vi gaar eller sidder, men nu nærmer vi os da Angut.
Efter at have hvilet 2-3 Gange til er vi Kl 11,30 ved Ankerpladsen her er ogsaa Myg, Doctoren faar Enos purret ud og vi ror alle 3 ombord og drikker et Par Bajere og saa ror Enos og Doctoren i Land til hans Telt.

1. Sakulit: Lokaliteten har ikke kunnet identificeres.