Menu

Afsender

Johannes Larsen

Dokumentindhold

Johannes Larsen har haft filmfolk på besøg. Han tog med dem til Fyns Hoved, hvor de tog farvefilm af både ham og nogle fugle.
Adolph/Agraren og Larsen har kørt med Laura/Bibbe til Christine/Uglens 80års fødselsdag. De var på café samt på Statsradiofonien og se en farvefilm med Christine Swane, der bl.a. arbejdede på mosaikken til Damsøbadet.
Både bambus og figentræerne er frosset ihjel.

Transskription

Kjerteminde 12 Juni 1956

Kære Lysse og Bimse.
Hermed 2 Krydsord. Her har været saa meget i sidste Uge at jeg ikke har faaet den forrige af Sted. Sidste Mandag kom der 4 Filmfolk fra Stats Radiofonien eller noget lignende og var her i 3 Dage, og samtidig med dem Mentze med Kone og 2 Børn til Frokost og om Aftnen var vi hos Kay og Søs med Mentze Om Tirsdagen var paa Naturfrednings Tur med Politimesteren og Gemzøe og Arkitekt Tyge Holm. I Lørdags var vi i Faaborg til Mads Rasmussens 100 Aars Fødselsdag. Kl. 5 Pindemad med Kaviar og Gaaselever og Champagne hos Holger og Gerda og Kl. 8 Middag paa Stensgaard med Beauvais’ Bestyrelse, Suppe, Sherry, Hummer, Hvidvin Kylling, Bordeau, Is Sherry. Slikasparges. Kaffe Kognac. Kl. 11 kørte vi med Dydensborg til Færgen og fik Ane med hjem, hun har nu Ferie. Forleden havde vi Besøg af Ulla Poulsen Skov og hendes Mand. Hun købte et Billede til 2000 Kr. og sendte sammen med Pengene en Liter Heather Ale med en skotsk Opskrift. Den staar nu og klarer af, vi har ikke smagt den endnu. Jeg var med Filmfolkene ved Fyens Hoved hvor de filmede mig med Farver. Paa Vejen hjem over Bøgebjerg telefilmede de Strandskader, gaaende og flyvende, en svømmende Gravgase og et Par svømmende Skalleslugere der parrede sig. Ja saa har vi jo været til Uglens Firsaarsdag. Bibbe kørte os derover, sammen med Agraren. Middag hos Uglen vi overnattede paa ét Hotel og næste Dag kørte vi til København hvor Uglen gav Frokost i Glaci Kafeen og derefter var vi i Frihavnen inviterede af Statsradiofonien og saa en Farvefilm af Uglen, der lagde Mosaik i en Svømmehal, der var ogsaa noget fra hendes Drivhus, hvor Marie og jeg optrådte. Derefter kørte Bibbe os hjem. D.v.s. vi stoppede hos Laurids og hørte i Radioen hans Datter Grete Gylden spille Mozart paa et gammelt Klaver, og saa kørte Laurids os hjem.
Vores Bambus og Figentræer er frosset ihjel ellers staar det godt til her. Mange kærlige Hilsner fra

Jeres JL.

Omtalte genstande

Fakta

PDF
Brev

Da

Datoen er skrevet øverst s. 1

Det vides ikke, hvem Kay og Søs (svært læseligt) er.
Mads Rasmussen havde været død i mange år, da man i 1956 fejrede hans 100års fødselsdag.
Steensgård: herregård ved Millinge på Sydfyn (Faaborg-Midtfyn kommune).
I 1795 udlovede den franske regering en pris til den, der kunne udvikle en metode til konservering af fødevarer. Pioneren i Danmark inden for udvikling af en metode til konservering dette område var den unge, initiativrige indvandrer fra Frankrig, Jean Desiré Beauvais. I 1850 grundlagde han som kun 19årig den virksomhed, som stadig (2022) bærer hans navn i sine forældres hus i Vangede. I 1865 flyttede han fabrikken til St. Kongensgade 106 i København. Her overtog Mads Rasmussen kort efter århundredskiftet stillingen som direktør og flytter i 1906 produktionen og familien til København (Beauvais' hjemmeside).
Conditori La Glace er grundlagt 8. oktober 1870 midt i det gamle København.
Det vides ikke, hvem Laurids var. Laura/Bibbes mand hed Laurits, men han havde så vidt vides ikke nogen datter.